Mrs. Monday

13. oktober 2009

Symaskin

Jeg kan ikke å sy, men har så innmari lyst til å kunne det!! Jeg har derfor bestemt meg for at høst- og vinterprosjekt i år er å lære meg nettopp dette. Jeg har lyst til å gå til innkjøp av en symaskin, men her er jeg virkelig på ukjent farvann. Jeg har kikket på merkene Brother, Singer og Janome. Jeg trenger en symaskin som ikke er alt for komplisert og avansert, da jeg knapt har tredd i en tråd siden jeg tok "symaskinlappen" i 3. klasse på barneskolen. Men på en annen side ønsker jeg at maskinen skal være såpass ok at jeg også kan ha nytte av den etter at jeg (forhåpentligvis) har fått litt dreis på sakene! Jeg ser at det er mange flinke syersker der ute i Bloglandia, så kanskje noen har anbefalinger og tips å komme med i forhold til hvilken symaskin som kan passe?




Inntil symaskinen er på plass skal det hamstres stoffer jeg kan øve meg på. Jeg har allerede kommet over noen skikkelig fine retrostoffer på Maritabutikken. Jeg tror at de skal få bli til en pute når jeg kommer så langt. Det blir nok mye intressant og humoristisk å vise frem på bloggen her utover høsten :\

3 kommentarer:

Inga sa...

Hei!

Jeg har Pfaff. Veldig fonøyd med det, men min maskin er riktignok noen år nå. Det har sikkert skjedd en del på symaskinfronten de siste årene.

Lykke til med valget. En symaskin kommer du til å ha glede av mange år framover :-)

Kristine sa...

Hei :-) så gøy at du vil lære deg å sy! Jeg var akkurat samme sted som deg for ca et halvt år siden, og om du titter på bloggen min vil jeg si at progresjonen har vært ganske bra i fra å ikke ha sydd i det hele tatt selv siden jeg var rundt 10 år! Rart alt man kan lære bare man er skikkelig motivert ;-D

Selv fikk jeg symaskin i gave fra samboeren, men den er veldig enkel type fra Singer. Kostet ikke mer enn 1300,- tror jeg. Så, VELDIG, enkel. Jeg går på sykurs om dagen og instruktøren vår sa at dersom du ikke skal sy veldig mye dekorative sømmer og drive mye med quitling trenger man stort sett ikke mer enn å kunne sy sikk-sakk og rett frem ;-) Jeg tror med andre ord ikke det er nødvendig å bruke mer enn maks 3000,-!

Et lite tips er å kjøpe den på en sybutikk som og gir opplæring i maskinen med i prisen. Min ble kjøpt på Obs! av alle steder, og derfor fikk jeg ikke noe opplæring, men flere sybutikker har altså dette inkludert om du kjøper maskin hos dem ;-)

Ble lang kommentar dette, hehe. Men forhåpentligvis ble du kanskje litt klokere? Lykke til i alle fall :-D

Charlotte sa...

Jeg har Janome Jubilee85. Kjøpte den for 2 år siden, og er veldig godt fornøyd. Det eneste jeg kunne tenke meg, er å gå på et symaskinkurs for akkurat denne maskinen. Men det er vel litt forseint for det nå... men, men, jeg har i hvert fall mye glede av min Janome. Lykke til med valget!
Hilsen Charlotte