Mrs. Monday

8. mars 2010

Gratulerer med dagen, jenter!

(Maleriet "Feminism" av Chou Leopold)

Jeg er feminist, javisst!! Kvinnedagen for meg er en viktig markering av kvinners rettigheter i samfunnet. Opprinnelig ble kvinnedagen 8. mars etablert for å kjempe for stemmerett for kvinner. Nå har vi heldigvis stemmerett og en rekke andre rettigheter som kvinne i Norge, men i en del andre land er ikke likestilte rettigheter uavhengig av kjønn noen selvfølge. Patriarkalske samfunn finnes fortsatt i store deler av verden og også norske samfunnsstrukturer bærer preg av dette. Kvinnedagen er for meg en påminner om at noen før oss har kjempet fram våre rettigheter og at vi, nåtidens kvinner, må kjempe videre for rettighetene til kvinner som lever i samfunn med overgrep, kjønnslemlestelse, tvangsekteskap og annen form for undertrykking.




Ha en fin 8. mars!



1 kommentar:

Sofie sa...

Bor nok en liten feminist i meg også :) Gratulere med overstått.
Har noe til deg i bloggen min :)